loading...
امتحان نوبت دوم , دانلود نمونه سوالات سوم راهنمایی
علی دادرس بازدید : 281 شنبه 25 آبان 1392 نظرات (1)

آیا دبیر علوم هم از شما خواسته تا تحقیق درس سوم را به کلاس بیاورید؟؟

برای دیدن این تحقیق به ادامه این مطلب بروید!!


انتخاب مصنوعی :

منظور از انتخاب مصنوعی دخالت انسان در قوانین موجود در طبیعت است و در مقابل انتخاب طبیعی قرار دارد. انسان با انتخاب  گونه های خاصی از ذرت و گاو تغییرات زیادی در نژادهای مختلف  آن ها به وجود آورده است . سال ها پیش انسان بدون این که چیزی از علوم زیستی بداند دست به انتخاب می زده است . مثلا : تمام مرکبات که اکنون ما در اختیار داریم چندین هزار سال پیش وجود نداشته اند و  همه از انتخاب مصنوعی روی نارنج به وجود آمده اند .

تولید انواع میوه های بی هسته،تولید درختان میوه ی پربار،لقاح مصنوعی در گاو ها با تزریق آمپول برای تولید گاوهای شیری یا گوشتی مرغوب،تولید بذرهای اصلاح شده و ... . همه نمونه هایی از انتخاب مصنوعی می باشند،یعنی انسان برای رفع نیازهای خود و عدم کفایت انتخاب طبیعی از روش مصنوعی استفاده می کنند .

 

تغییراتی که در اثر مکانیزم ژنتیکی و در طی دوران متمادی در یک جامعه موجود زنده تثبیت شده، تکامل نامیده می‌شود. تغییرات وسیعی نیز در اثر دخالت بشر در مکانیزم ژنها بوجود آمده که برای او مفید بوده است. جانوران و گیاهان وحشی ، اهلی شده‌اند، با انتخاب مصنوعی ، موجودات اهلی بهتر از انواع وحشی در خدمت به بشر واقع شده‌اند.

تاریخچه

علم ژنتیک در اواخر قرن 19 با آزمایشات مندل در نخود فرنگی ، شروع گریدید. با اینکه پیشرفت در اوایل کند بود، ولی در اوایل قرن 20 ، جایگاه مهم خود را در علوم جدید پیدا کرد. آزمایشات متعددی که در این قرن ابتدا در مگس سرکه توسط مورگان و ذرت و سپس میکروارگانیزم‌ها انجام گرفت، طیف این دانش را به حدی وسیع نمود که امروزه در بیشتر شاخه‌های علوم ، از سطح مولکولی گرفته تا محاسبات پیچیده ریاضی ، مورد بررسی قرار می‌گیرد. با کمک مهندسی ژنتیک انتقال صفات بین گونه‌ها و جنسها امکان‌پذیر شده و این شاخه جدید ژنتیک گره گشای بسیاری از مسائل پزشکی و کشاورزی گردیده است

. انتخاب طبیعی فرایندی است که طی آن خصیصه‌های توارثی عمده از نسلی به نسل دیگر در طی فرایند تولیدمثل به ارث می‌رسند و در مقابل خصیصه‌های توارثی منفی نیز رفته رفته نابود می‌شوند. انتخاب طبیعی بر روی خصیصه‌های مثبت نسلی (ژنتیکی) یا شاخصه‌های روانی عمده یک اندامگان (ارگانیسم) عمل می‌کند و از این طریق شانس بقای خصیصه‌های تثبیت شده‌ای که در یک نسل به مرور به وجود آمده‌است را برای آینده و بقای موجود زنده , تثبیت می‌کند. به مرور زمان، این فرایند ممکن است تاثیراتی بر انطباق ارگانیسم با محیط و قوانین بوم شناسی و یا تغییر یکباره آن ارگانیزم برای انطباق داشته باشد. به بیانی دیگر، انتخاب طبیعی ممکن است مکانیزمی باشد که توسط تکامل در یک نسل و یا جمعیت، از یک نوع ارگانیسمی خاص رخ بدهد.

انتخاب طبیعی یکی از بنیان‌های اساسی زیست‌شناسی مدرن است. این واژه توسط چارلز داروین در طی کتاب معروف او «انتخاب طبیعی» ابداع شد [۱] در این کتاب انتخاب طبیعی به صورت یک انتخاب مصنوعی توصیف می‌گردد که بنا بر آن در یک روند طولانی مدت در حیوانات و انسان خصیصه‌های پسندیده به صورت خودکار از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شدند. اما در اصل مفهوم انتخاب طبیعی در نبود نظریه‌ای که این ارث بردن را توشیح کند شکل گرفت و در زمانی که داروین به نگاشت این کتاب می‌پرداخت، هیچ کس از ژنتیک اطلاعی نداشته‌است. گریگور مندل پدر علم ژنتیک، هم عصر با داروین بود ولی تا اوایل قرن بیستم، علم و نامش همچنان در گمنامی به سر می‌برده‌است. بر همین اساس نیز امروزه نظریه انتخاب طبیعی، تنها به عنوان یک مبحث مجرد و تئوریک باقی مانده‌است، زیرا در زمان درستی با کشف ژنتیک واقع نشد و از همین رو کسانی که طرفدار داروین و نظریه او بودند، با همان بحث‌های سنتی که داروین مطرح می‌کرد، ارتباط برقرار می‌کردند.

گزینش طبیعی باعث به وجود آمدن جانوران و گیاهان مختلف از تک سلولی‌های ابتدایی شده و همچنان ادامه دارد. سرعت انجام این عمل کم است و برای دیدن آن نیاز است تا یافته‌های دیرینه شناسان و فسیل‌های جانوران در بازه‌ای چندین هزار ساله مورد مطالعه قرار گیرند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محمد در تاریخ 1392/08/25 و 14:34 دقیقه ارسال شده است

سلام.


واقعا مطالبتون عالیه!


بدون کپی هستش!


من همه جا رو گشتم ولی یه تحقیق خوب مثل این تحقیقی که آماده کردین پیدا نکردم!!


ممنونم!
پاسخ : خواهش می کنم!!!!


به زودی با مطالب جدید می آییم!!


منتظر باشید!


مدیر سایت : علی دادرس وامیر اسکندری


در صورت بروز مشکل یا هرگونه سوال با ایمیل ما در تماس باشید:


:::


Hrestart79@gmail.com


:::


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 103
  • کل نظرات : 170
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 246
  • آی پی امروز : 91
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 99
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 163
  • بازدید ماه : 327
  • بازدید سال : 1,655
  • بازدید کلی : 145,493